Investeren in kennis, kunde én netwerk bij @IIR-dagen

Kennis delen, jezelf verder ontwikkelen en netwerken; daar gaat het om bij de @IIR-dagen die I-Interim Rijk (IIR) drie keer per jaar voor haar medewerkers organiseert. Wat komt er kijken bij de inhoudelijke organisatie van deze bijeenkomsten? Ewoud Halewijn, programmamanager bij IIR en sinds begin dit jaar verantwoordelijk voor de programmering, praat ons bij.

Inhoud

‘Binnen IIR hebben we 15 vak– en expertgroepen waarin collega’s onderling kennis uitwisselen over specifieke thema’s in hun werk. Dat is een groot goed. Aan deze groepen vragen we om het grootste deel van de @IIR-dagen inhoudelijk in te vullen, in de vorm van trainingen, presentaties en workshops. Aan mij de schone taak om dit proces te coördineren en om samen met de groepen te komen tot een programma dat onze doelen realiseert. Dat heb ik nu twee keer gedaan, voor de @IIR-dag in maart en voor de meest recente, eind juni in Utrecht. Mijn collega Agnes de Reus-Wegerif is coördinator van de @IIR-dagen en ondersteunt mij daarbij perfect. Zij is heel accuraat en we werken goed samen!’

Doel

‘De @IIR-dagen worden georganiseerd om de kennis en kunde van onze medewerkers op topniveau te brengen én te houden. De dagen zijn een belangrijke component van de 10% ontwikkeltijd die iedere IIR-medewerker krijgt om in zichzelf en in IIR te investeren. Ook is het netwerkelement belangrijk. Iedereen zit constant op opdracht en je ziet je collega’s dan ook weinig. Deze dagen zijn er ook voor bedoeld om de verbinding met elkaar te zoeken en elkaar bij te praten. Daar maken we veel tijd voor vrij in het programma en dat wordt enorm gewaardeerd door de collega’s.’


Tekst gaat door onder de foto

Publiek luistert aandachtig bij @IIR-dag

Thema’s

‘Op een @IIR-dag in 2018 hebben we via een live medewerkersenquête gevraagd op welke thema’s we ons moesten gaan focussen in 2019. Zij hebben gekozen voor de thema’s Digitale Transformatie (maart), Datagedreven Werken (juni) en De Klantreis (november). Afwisselend zijn de directieleden van IIR opdrachtgever voor de dag. Met hen concretiseer ik de thema’s en doelstellingen. Vervolgens ga ik met collega’s uit de vak- en expertgroepen in gesprek over hun invulling bij de thema’s en werken we toe naar een sterk inhoudelijk programma. We nodigen ook altijd externe sprekers uit, zoals de laatste keer trendwatcher Richard van Hooijdonk, om een goede verbinding te houden met de ontwikkelingen die buiten de Rijksoverheid plaatsvinden. Ook besteden we bewust tijd aan “soft skills”, zoals talentontwikkeling, het voeren van intakegesprekken en overtuigingskracht. Daarnaast zorgen onze directieleden dat er tijdens de dag aandacht wordt besteed aan de koers van IIR als organisatie: waar staan we en waar gaan we naartoe? De opdrachtgever vanuit de directie opent altijd het programma, en Algemeen directeur Araaf Razab-Sekh sluit de dag af.’

Variatie

‘We hebben te maken met een groep van ongeveer 250 IIR-collega’s met verschillende achtergronden en expertises. Daarom bieden we een gevarieerd, scherp en gebalanceerd programma met meerdere workshops en deelnamerondes.  Zo kan iedereen kiezen wat hij of zij op dat moment interessant vindt. Het plenaire programma is breder en daarmee voor vrijwel iedereen relevant. Vanaf dit jaar sluiten ook stafleden van andere partijen uit het I-Ecosysteem aan bij de @IIR-dagen, wat meer variatie en een nog grotere groep betekent. En zo ontwikkelt het evenement zich steeds verder. Bij IIR staan we nooit stil!’